دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 227963
تعداد نوشته ها : 59
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

نویسنده: عزیز شاه محمدی
در ادبیات سیاسی از عبارت سلاح های کشتار جمعی (Mass Destruction Weapons) زیاد استفاده می شود و منظور سلاح های اتمی و شیمیایی و بیولوژیک است که در مدت کوتاهی می تواند موجب مرگ میلیون ها انسان شود.

از زمان روی کار آمدن نو محافظه کاران و دولت بوش در آمریکا و اتکای بسیار زیاد این گروه جنگ طلب و مستعمره چی به "دروغ" و همراهی انواع رسانه ها در پخش و رواج دروغ ها، اصطلاح سلاح های فریب جمعی (Mass Deception Weapons) نیز رایج شده است.

این روش که آمریکا و انگلیس و اسرائیل از آن به شدت استفاده می کنند، مبتنی بر ادعاهای دروغ از طرف مقامات و نهادهای رسمی است و رسانه های وابسته و روشنفکران رسانه ای وظیفه توجیه و بسط این دروغ ها را بر عهده دارند.

هدف اصلی ازاین "استراتژی دروغ" بی اعتبار کردن و سلب مشروعیت از حریف سیاسی (که می تواند موضوع خاص، گروه خاص و یا نهاد بین المللی و کشوری خاص باشد)است. بی اعتبار کردن و سلب مشروعیت گام اول اتخاذ سیاست های خشن و سخت گیرانه است.

1)   دولت آمریکا قبل از حمله به عراق سعی کرد گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی دائر بر فقدان سلاح اتمی در عراق را بی اعتبار کند گرچه آژانس هیچ گاه ادعاهای آمریکا را نپذیرفت اما آمریکا توانست ترکیب بازرسان آژانس را عوض کند و بازرسی ها را از دایره اختیارات آژانس خارج کند و زیر اختیار شورای امنیت در آورد.

2)   کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا دو ماه قبل از حمله آمریکا به عراق در جلسه شورای امنیت به دروغ مدعی شد در عراق سلاح اتمی وجود دارد. پاول بعدها این دروغ بزرگ را لکه ننگی در طول خدمت خود توصیف کرد.

3)   تونی بلر برای توجیه حمله به عراق به اصطلاح پرونده هسته ای عراق را منتشر کرد. بعد ها مشخص شد که آنچه دولت انگلیس درباره پرونده هسته ای عراق منتشر کرده،گزیده ای از یک پایان نامه تحصیلی بوده که چند سال پیش نوشته شده است.

4)      هر ساله در گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا، «حزب الله لبنان» گروهی تروریست معرفی می شود.

این در حالی است که در جنگ اخیر لبنان، آمریکا حتی حاضر نشد کشتار اسرائیل در قانا را محکوم کند. در شهر های مختلف جهان به حمایت از حزب الله تظاهرات برگزار شد. یش از70 درصد کشته های اسرائیلی در جنگ نظامی بودند. اما بالغ بر 90 درصد کشته های لبنانی کودکان و زنان بی دفاع بودند که مورد هدف اسرائیل قرار گرفتند.

5)   اخیرا ً کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی سراسر دروغ و ناروا گفته است:توانایی هسته ای ایران بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی با دستگاه اطلاعاتی آمریکا تاکنون نشان داده است. (یعنی آنقدر پیشرفته است که نه آژانس و نه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اطلاعی از آن ندارند). این ادعا چنان سست و بی پایه است که آژانس به سهم خود و در دفاع از عملکرد خود در نامه رسمی به رییس مجلس نمایندگان آمریکا گزارش مزبور را ظالمانه و نادرست و گمراه کننده و نامستدل خوانده است.  


X