دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 175934
تعداد نوشته ها : 187
تعداد نظرات : 14
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
    ·         مقدمه ·         دلایل تحریف تورات o        *وجود داستان وفات حضرت موسی در متن کتاب o        *اعتراف بعضی از کتابهای عهد عتیق o        *داستان کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب·         دلایل تحریف انجیل o        *شرح زندگانی حضرت عیسی و حوادث بعد از آن o        *انجیلهای چهارگانه o        *محتویات انجیل·         مهمترین دلایل تحریف نشدن قرآن o        *شواهد عقلی o        *شواهد تاریخی o        *اعجاز قرآن o        *تضمیین خدا o        *احادیث معتبر·         اظهار نظرهای برجستگان غربی و شرقی

·        

·         منابع


    مقدمه خداوند متعال پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را زمانی به پیامبری مبعوث فرمود که مدتی طولانی بود که پیامبری مبعوث نگردیده بود و در نتیجه دینداری در میان انسانها کم رنگ گشته بود و زرومداران به دین ستیزی وظلم مشغول بودند، در این حالت بود که پیامبر صلی‌الله علیه و آله با نوری به نام قرآن مبعوث گردیده و به هدایت مردم پرداخت. البته قبل از قرآن کتابهای آسمانی دیگری نیز از سوی خداوند فرستاده شده بودند که بنا به شواهد تاریخی و دلایل عقلی در گذر زمان تحریف شده و اصالت خودرا از دست داده بوده، پر از خرافاتی بودند که مردم از همه جا بی‌خبر به عنوان دستورات الهی تن به چنین خرافاتی داده بودند، که به عنوان نمونه نگاهی گذرا به مطالب تورات و انجیل فعلی در دست مردم، خواهیم داشت تا مشخص شود که مطالب گفته شده بر اساس تعصب دینی نبوده و از روی حقیقت می‌باشد.

دلایل تحریف تورات چنانکه می‌دانیم تورات از جانب خداوند متعال بر حضرت موسی نازل گردیده اما شواهد و مدارک قطعی نشان می‌دهد که تورات اصلی از دست رفته است که در اینجا به سه دلیل عمده اشاره می‌کنیم.

*وجود داستان وفات حضرت موسی در متن کتاب اولین دلیل بر این مدعی این است که در تورات فعلی داستان وفات حضرت موسی وحوادث بعد از آن و عزاداری مردم بنی اسرائیل ومدت عمر آن حضرت را شرح می‌دهد.

*اعتراف بعضی از کتابهای عهد عتیق سند بعدی اعتراف بعضی از کتابهای عهد عتیق در این باره است مانند عهد عتیق چاپ لندن سال 1901 میلادی، کتاب اول پادشاهان باب هشتم آیه یک تاده که اشاره به سرنوشت نامعلوم الواح تورات دارد.

*داستان کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب و دلیل سوم مطالب نادرستی است که در این کتاب‌ها دیده می‌شود از جمله تصویری که آنها از خداوند متعال در داستان کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب ارائه می‌دهد.

دلایل تحریف انجیل *شرح زندگانی حضرت عیسی و حوادث بعد از آن در مورد انجیلهای چهارگانه نیز وضع به همین منوال می‌باشد، در آنها نیز اولا درباره حضرت عیسی و شرح زندگانی او، داستان به دار زدن حضرت عیسی و حوادث بعد از آن نوشته شده است.

*انجیلهای چهارگانه بنابه شواهد تاریخی انجیلهای چهارگانه را سالها بعد از عروج حضرت عیسی نوشته‌اند به طوری که بعد از حضرت عیسی انجیلهای فراوان و مختلفی در دست مردم بوده است تا اینکه بالاخره شورای کلیسا تمام انجیل‌ها را بی اعتبار اعلام کرده و تنها به چهار انجیل از بین آنها رسمیت داد.

*محتویات انجیل همچنین بعضی از محتویات انجیل نیز دلیل بر تحریف شدن آن می‌باشد از جمله نسبت‌هایی که به حضرت عیسی در مورد ادعای پسر خدا بودن می‌دهد.

مهمترین دلایل تحریف نشدن قرآن اما در میان کتابهای آسمانی که برای هدایت بشر از طرف خداوند نازل گردیده تنها قرآن است که از تحریف بدور مانده و با وجود دعوت خود قرآن مبنی بر مقابله به مثل کردن با آن هر چند به اندازه یک سوره کوچک باشد نیز بشر نتوانسته به مقابله با آن در آمده و بر عکس همیشه در مقابلش اقرار به ضعف خود نموده است که در اینجا به طور فهرست وار به برخی از مهمترین دلایل عدم تحریفش اشاره می‌کنیم:

*شواهد عقلی و آن اینکه چون قرآن آخرین کتاب آسمانی است اگر تحریف شده باشد دیگر منبع صحیحی برای هدایت بشر در دست نخواهد بود.

*شواهد تاریخی که نشان می‌دهد که مسلمانان به جمع آوری و حفظ و قرائت و نگارش قرآن اهتمام شدید ورزیده‌اند و تمام آن در زمان خود پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله جمع آوری شده و توسط کاتبان متعدد نگاشته شده است و حفاظ فراوانی داشته است.

*اعجاز قرآن ساختار برجسته و الهی قرآن که امکان اضافه کردن حتی سوره‌ای را به قرآن را نمی‌دهد و اینکه دشمنان اسلام با وجود تمام تلاشی که برای از بین بردن اسلام داشتند نتوانستند به تحدی قرآن پاسخ دهند و حتی یک سوره مانند آن را بیاورند دلیل بر اعجاز قرآن است. البته زیبایی قرآن فقط در لفظ نیست بلکه دارای معانی و مفاهیم عمیق و والایی نیز می‌باشد. که یکی از اعجازهای معنوی قرآن عدم وجود اختلاف در آن است در حالی که در طی بیست و سه سال و در شرایط مختلف بر پیامبر نازل گشته است. "افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا" (نساء آیه 82)

*تضمیین خدا خود آیات قرآن که اشاره به این مطلب دارد مانند آیه حفظ "انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون".

*احادیث معتبر احادیث از جمله حدیث ثقلین از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله.

اظهار نظرهای برجستگان غربی و شرقی در پایان به پاره ای از نظرات و اظهار نظرهای تعدادی از افراد برجسته غربی و شرقی در مورد قرآن می‌پردازیم.
جان دیون پورت مولف کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن می‌نوبسد
:
همه این معنی را قبول دارند که قرآن با بلیغ‌ترین و فصیح ترین لسان و به لهجه قریش که نجیب ترین و مودب ترین عرب‌ها هستند نازل شده... ومملو از درخشنده ترین اشکال و محکم‌ترین تشبیهات است.
گوته ریاضی دان و شاعر معروف آلمانی درباره قرآن می‌گوید:
"
ما، در ابتدا از قرآن روگردان بودیم اما طولی نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب نموده و ما را دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول و قواعد علمی و بزرگ آن سرتسلیم فرود آوردیم، در مطابقه الفاظ با معانی آن عظمت امتیازاتش آشکار می‌گردد، شان و علو و برتری آن بیشتر جلوه گر می‌شود، من معتقدم که این کتاب به زدودی اثر نجات بخش و عمیق خود را در سراسر گیتی به جای گذارده و بالاخره جهان مدار خواهد شد
دکتر گوستاولوبون مستشرق فرانسوی و وزیر فرهنگ
اسبق آن کشور در کتاب "تمدن اسلام و عرب" می‌نویسد:
مکتب اخلاق قرآن عالیترین روش فضایل اخلاقی است، قرآن مردم را به صدقه و احسان و عفت و بزرگواری، اعتدال و میانه روی تشویق نموده و آنها را به اهمیت وفای به عهد وپیمان خوانده و به دوستی با همسایگان و پیوست با خویشاوندان و دادن حقوق مستحقان و مراعات بیوه رنان و درماندگان و اهتمام در امر یتیمان و بی پدران دستور داده است، اینها است آن آداب و تربیت عالیه‌ای که قرآن مردم را به سوی آن دعوت کرده و این تربیت و آداب آن به مراتب بالاتر از انجیل و آداب آن است.
تولستوی دانشمند ونویسنده مشهور شوروی در کتابی به نام "حکم محمد" چنین می‌نویسد:
"
هرکس که بخواهد سادگی و بی پیرایه بودن اسلام را دریابد باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد در آنجا قوانین و تعلیماتی برمبنای حقایق روشن و آشکار صادر و احکام آسان وساده برای عموم بیان شده است، در این کتاب آیات فراوانی است که به خوبی بر مقام عالی دین اسلام و پاکی روح آورنده آن گواهی می‌دهد.

بر این اساس است که قرآن چون مطابق فطرت انسانی تنظیم گشته بعنوان بهترین و بزرگترین کتاب بشریت بار سنگین هدایت بشر را بر دوش کشیده و خواستار بیداری بشر از خواب غفلت بوده و به وی گوشزد می‌کند که حقیقت یکی است و تمام پیامبران هدفشان یکی است و هر مکتبی غیر از مکتب الهی نابود شدنی است و اعلان میدارد که" قطعا این قرآن به -آئینی- که خود پایدارتر است راه می‌نماید...اسراء آیه 9".

منابع 1.      عبدالکریم هاشمی نژاد، کتاب قرآن و کتابهای دیگر آسمانی، انتشارات فراهانی آذرماه 1362 2.      دکتر محمد کاظم شاکر، قرآن در آینه پژوهش 3.      حسین جوان آراسته، درسنامه علوم قرآنی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات تسلامی حوزه علمیه قم  
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
  امام سجاد علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله روزی در مسجد در میان اصحابش نشسته بود و به آنها فرمود: هم اکنون مردی از اهل بهشت بر شما وارد می شود و از مطلب مهمی که برای او مطرح است سئوال می کند؛. در این حال مردی شبیه مردان مصر وارد شد، جلو آمد و بر رسول خدا سلام کرد و نشست و گفت: ای رسول خدا، من از خداوند - در قرآن - شنیدم که می فرماید: « و اَعتَصِموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا »« سوره آل عمران: آیه 103» ؛« همگی و با هم به ریسمان خداوند چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» آن ریسمانی که خداوند ما را امر کرده که به آن بیاویزیم و از آن جدا نشویم چیست؟

با پرسش این مرد، پیامبر صلی الله علیه و آله مدتی سر را به زیر انداخت و پس از آن که سرش را بلند کرد به علی بن ابیطالب علیه السلام اشاره کرد و فرمود: این، ریسمان خداوند است؛ همان ریسمانی که هر کس به آن بیاویزد در دنیا نگهبان اوست و مراقبت می شود و در آخرت گمراه نیست،. پس از گفتار رسول خدا، آن مرد برخاست و از پشت سر علی علیه السلام را در آغوش کشید و گفت: به ریسمان خدا و رسولش چنگ زدم. آن گاه برخاست و رفت.

عُمر
گفت: ای رسول خدا، بروم از او بخواهم که برایم استغفار کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر نزد او بروی او را ملایم و بردبار می یابی.
عمر نزد او رفت و از او درخواست کرد که برایش درخواست آمرزش کند. او پاسخ داد: آیا فهمیدی رسول خدا به من چه گفت و من به او چه گفتم.

عمر گفت: آری. اگر تو نیز به آن حبل و ریسمان الهی - حضرت علی علیه السلام - متّمسک شوی، خداوند تو را می آمرزید و در غیر این صورت خداوند تو را نخواهد آمرزید. آن گاه آن مرد از عمر جدا شد و رفت. منابع: ·         بحارالانوار، ‌ج36، ص 15، حدیث 3 ------ کنز جامع الفوائد  
دسته ها : مذهبی - قران و عترت
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387

شاید برایتان جالب باشد که آگاه شویم دعا در زندگی ما انسان‌ها چه اثراتی به همراه دارد. امروزه اکثر ما انسان‌ها فکر می‌کنیم دعا کردن هیچ تاثیری در زندگی و موفقیت ما ندارد. 
    
    گاهی ما، خداوند را محدود می‌کنیم به زمان و مکان مشخصی و دعای ما امکان‌پذیر نیست مگر در زمان و مکان معینی. بعضی از ما سحرگاهان هنگامی که خداوند هنوز خورشیدش را بر ما نتابانده، دعا می‌کنیم، بعضی دیگر شبانگاهان دیرهنگام زمانی که روز به اتمام رسیده و سکوت شب فرا رسیده است. بعضی در اتاق کوچک‌مان و بعضی در پشت‌بام خانه، بعضی در کلیسا و بعضی دیگر در رختخواب‌. گاهی چنان با این زمان و مکان معین انس می‌گیریم که دعا کردن در شرایطی دیگر برایمان غیرممکن می‌شود.
    
    دعا کردن فوایدی دارد که باعث ایجاد سلامت جسمانی در انسان‌ها می‌شود و کلیه این مزایا قابل اثبات هستند.
    
    دعا، صحبت کردن با خالقی است که به شما هستی بخشیده، دعا یعنی برقراری ارتباط با یگانه خالق هستی.
    خداوند به تک‌تک مخلوقاتش علاقه دارد و برای آنها ارزش قائل است. زمان دعا کردن باید این کار را با اعتقاد و ایمان کامل انجام دهید و مطمئن باشید که خداوند صدای شما را می‌شنود و روزی به شما پاسخ خواهد داد. اگر به دعا کردن ایمان نداشته باشید، چیزی بیشتر از آرامش نصیب‌تان نخواهد شد. برای رسیدن به حاجات، باید اعتقاد داشته باشید که خداوند به شما علاقه‌مند است و منتظر شنیدن صدای شماست. او همیشه به شما کمک خواهد کرد تا نقاط خالی موجود در زندگی خود را به نحوی پر کنید.
    
    بیایید از هر فرصتی برای صحبت کردن با خدا استفاده کنیم. بیایید رابطه خود را با خدایمان صمیمی‌تر و دوستانه‌تر کنیم.
    خداوند از ما می‌خواهد که با او صادق باشیم و در سختی، غم و عصبانیت یا در آسایش، خوشی و شادی با او در ارتباط باشیم. او ما را در هر لحظه‌ می‌خواهد، پس ما نیز باید هر لحظه با او در ارتباط باشیم.
    
    زمانی که دست به دعا بلند می‌کنید، نه تنها خداوند با روی باز به شما پاسخ می‌دهد، بلکه با این کار درهای زندگی خود را به سمت او باز نموده‌اید و به راحتی با قلب و سپس تمام وجودتان عجین می‌شود. دعای شما به منزله دعوتی است که باعث می‌شود باریتعالی به زندگی شما قدم بگذارد.
    
    ما دعا می‌کنیم خداوند کنترل امور زندگی‌مان را به عهده گیرد و در تمام شرایط ما را یاری کند چرا که ما آفریده شده‌ایم تا با خدا راز و نیاز کنیم و فقط از این طریق می‌توانیم به سعادت و خوشی دست پیدا کرده و معنای حقیقی زندگی را دریابیم

سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
  ·         خدا شناسی و توحید  o        وجود خداوند قادر ومتعال o        صفات جلال و جمال خداوند o        ذات پاکش نا متناهی است·         منابع:

همه اعمال امام سجاد علیه السلام بر اساس توحید و توکل بوده است. در اینجا به قضیه‌ای که تبلور نگاه توحیدی اوست، اشاره می‌شود:

به زهری گفته شد:« زاهد ترین مردم در دنیا کیست؟»
گفت:« علی بن الحسین علیه السلام. چرا که در زمانی که بین او و محمد بن حنفیه در مورد صدقات حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام منازعه ای بود، به او گفتند اگر نزد ولید بن عبدالملک بروی، حتماً تو را از شرّ زبان او نجات خواهد داد. و این در حالی بود که ولید دشمن امام و دوست محمد بن حنفیه بود
امام فرمود:« وای بر تو! آیا در حرم خدا (مکه) از غیر خدا چیزی بخواهم؟! من از اینکه دنیا را از خداوند، خالق آن، بخواهم، ابا دارم؛ حال چگونه آن را از مخلوقی مثل خودم طلب کنم؟»

زهری می‌گوید:« لاجرم خداوند عزّوجل هیبت امام را در دل ولید انداخت و ولید به نفع او و علیه محمّد بن حنفیه حکم کرد

خدا شناسی و توحید

وجود خداوند قادر ومتعال ما معتقدیم : که خداوند متعال پدید آورنده تمام جهان هستی است ، و آثار عظمت و علم و قدرت او در جبین تمامی موجودات جهان ، آشکار و هویدا است .
ما معتقدیم : هر چه که در اسرار موجودات این جهان بیشتر اندیشه کنیم به عضمت ذات پاک او و وسعت علم و قدرتش آگاه تر میشویم و با پیشرفت علم و دانش بشری هر روز درهای تازه ای از علم و حکمت او به روی ما گشوده می شود .
قرآن کریم می گوید :
"
و فی الارض آیات للمومنین * و فی انفسکم افلا تبصرون "
و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود شما آیا نمی بینید !؟

صفات جلال و جمال خداوند یکی دیگر از مباحثی که در خدا شناسی و توحید مطرح می شود صفات جمال و جلال خدامند متعال می باشد .
ما معتقدیم ذات پاک خداوند از هر گونه عیب و نقص پاک و منزه است و آراسته به تمام کمالات می باشد بلکه او کمال مطلق ،و مطلق کمال است و به تعبیر دیگر هر کمال و زیبائی در این جهان است از ذات پاک او سرچشمه گرفته . در قران کریم آمده است او خدای است که از هر گونه عیب و بدی پاک و منزه است ، به کسی ستم نمی کند امنیت بخش است ،مراقب همه چیز است،قدرتمندی شکست نا پذیر است که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح میکند . او شایسته عظمت است ، و منزه است از هر آنچه که با او مقایسه شود .او خداوندی است خالق و بی سابقه ،صورتگری بی نظیر و ........
اگر بخواهیم در صفات و جلال خداوند مطلب بیان شود بسیار است اما هان نکته بس که خداوند خالقی بی همتا و بی نظیر و یکتا است

ذات پاکش نا متناهی است دیگر مباحثی که در خدا شناسی و توحید بایستی مطلع بود خداوند دارای ذاتی پاک و نامتناهی است .
ما معتقدیم : او وجودی است بی نهایت از هر نظر : از نضر علم و قدرت ،حیات ابدیت و ازلیت و به همین دلیل در زمان و مکان نمی گنجد ،چرا که زمان و مکان هر چه باشد محدود است ،ولی در عین حال در هر زمان و مکان حضور دارد چرا که فوق زمان و مکان است .
"
وهو الذی فی السماء اله و فی الارض اله و هوالحکیم العلیم " :
او کسی است که در آسمان معبود است و در زمین معبود و او حکیم و علیم است.
آری او به ما از ما نزدیکتر است ،او در درون جان ماست و او در همه جاست ،و در عین حال مکانی تدارد و در همین راستا خداوند میفرمائد :
"
و نحن اقرب الیه من حبل الورید : و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم !؟

منابع: ·         بحارالانوار، ج 46، ص 63، حدیث 20 به نقل از علل الشرایع ·         اعتقاد ما ،از آیته الله العظمی مکارم شیرازی  
دسته ها : عمومی - قران و عترت
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
   «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کلّه و لوکره المشرکون » (توبه: 33 )او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند هر چند مشرکان کراهت داشته باشند »

علی بن ابراهیم می گوید: «این آیه درباره { قائم آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم } نازل شده است و او امامی است که خداوند بر همه ادیان پیروزش می کند، پس زمین را از قسط و داد پر می کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است. »

ابوبصیر
از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که در تفسیر این آیه فرمود: «به خداوند سوگند! هنوز تأویل آن نازل نگردیده است. » و در پاسخ پرسش ابوبصیر که تاویل آن کی نازل می شود.

امام (علیه السلام) فرمود: «وقتی قائم (علیه السلام) قیام کند ان شاء الله. »

منابع :

بحار الانوار: ج 51، ص 324 حدیث 36 - ص 346 حدیث 94

بحارالانوار، ج 51 ،ص 50 ،حدیث 22 ---------- تفسیر علی بن ابراهیم  
دسته ها : قران و عترت
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
امامت مهم‌ترین اصل اعتقادی مذهب تشیع است. امامت در لغت به معنای دوستی، یاری دادن، به دست گرفتن کاری، فرماندهی داشتن و . . . است و در اصطلاح، یک منصب الهی و خدادادی است که شامل همه فضیلت‌های انسانی است.
مطابق این تعریف، امامان از سوی خداوند و به وسیله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تعیین می‌شوند، دارای همان فضایل و امتیازات پیامبر (بجز مقام نبوت) هستند، و کار آنان منحصر به حکومت دینی نیست.
اما دانشمندان اهل سنت امامت را این گونه تعریف می‌کنند:
« الامامه رئاسه عامه فی امور الدین و الدنیا، خلافة عن النبی
؛ (امامت یعنی ریاست و سرپرستی عمومی در امور دین و دنیا در مقام جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.)
مطابق این تعریف، امامت یک مسئولیت ظاهری در حد ریاست حکومت است؛ اما حکومتی که شکل دینی دارد و عنوان جانشینی پیامبر (در امر حکومت) را به خود گرفته است. طبیعتاً چنین امامی می‌تواند از سوی مردم برگزیده شود!
به عبادت دیگر علمای اهل سنت،‌ امامان را تنها به معنای جانشینان پیامبر در بر پا داشتن احکام شرع و پاسداری از حوزه دین دانسته اند.

اما شیعیان معتقدند مقام امامت در امتداد مقام نبوت است و ولایت امام همان ولایت نبوی و ولایت الهی است که ناگسستنی است. بنا به اعتقاد شیعیان، امامت فقط یک حکم شرعی فرعی نیست.

متصدیان امر امامت، دوازده نفر از نسل پیامبر اکرم هستند:
امام علی
، امام حسن، امام حسین، امام علی بن الحسین، امام محمد باقر، امام جعفر صادق، امام موسی کاظم، امام علی بن موسی الرضا، امام محمد تقی، امام علی نقی، امام حسن عسگری و امام مهدی علیهم السلام.

به اعتقاد شیعیان، امامانی که جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در اجرای احکام و اقامه حدود و حفظ شریعت و تربیت مردم‌اند، از گناه و خطا مبرا هستند و در تمامی فضایل و کمالات علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و . . . سر آمد همگانند .

منابع:
پیام قرآن،‌ ج 9،‌ ص 18؛ کشف المرار؛ شرح تجرید قوشجی، ص 472؛ شرح مواقف  
دسته ها : قران و عترت
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
X